انتشار ويژه‌نامه‌اي با لوگو «ابتكار يزد» كه تداعي كننده نشريه‌اي جداگانه‌ است ؟!



جواد آذرنگار
 مدير مسئول بشارت نو و عضو شوراي مركزي

انعکاس مطبوعات دریزدفردا : هفته نامه بشارت نو شماره ۱۸۶ مورخ ۸ مهر ۱۳۸۸
اينكه انتشار ويژه‌نامه‌اي با لوگو «ابتكار يزد» كه تداعي كننده نشريه‌اي جداگانه‌ باشد و موجب تضعيف و رقابت نابرابر و نامناسب با مطبوعات محلي يزد شده باشد قانوني يا غير قانوني است، سوالي است كه مسئولين نظارتي مربوطه بويژه ارشاد يزد بايد بدان پاسخگو باشند .

اما آنچه تاكنون به طور رسمي اعلام شده اين است كه خبرگزاري «پارادايس آنلاين» از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد رسما غير قانوني خوانده شده است.

چندي است كه روزنامه سراسري ابتكار در اقدامي غير متعارف اقدام به چاپ ضميمه‌اي براي استان يزد نموده است كه در آن برخي موارد قانوني رعايت نمي‌شود.

از جمله اين نكات اضافه شدن كلمه «يزد» در لوگو ويژه‌نامه مذكور است كه تداعي كننده انتشار روزنامه‌اي جداگانه در يزد مي‌باشد. چنانچه مشابهت آن با نام برخي نشريات موجود در استان يزد كه پسوند يزد دارند (مانند پيمان يزد، نداي يزد، خاتم يزد، آئينه يزد و ...) اين تلقي را به صورت جوي در ذهن متبادر مي‌سازد كه اين نشريه نيز روزنامه‌اي جداگانه و ويژه استان يزد است. از قضا دست‌اندركاران اين نشريه نيز از اين تلقي نه تنها ناخشنود نيستند بلكه در جلسات خبري در پشت تابلو «ابتكار يزد» نيز مي‌نشينند و به نام روزنامه «ابتكار يزد» نيز تماس و مراجعه داشته و فعاليت مي‌كنند.

اما اين مساله خلاف نص صريح تبصره ماده 23 قانون مطبوعات است.

از ديگر اشكالات قانوني انتشار اين ويژه‌نامه به نظر مي‌رسد محدوديت انتشار ويژه‌نامه توسط نشريات است كه گويا بر اساس كسري از دوره انتشار آنها مي‌باشد.

برخي دست‌اندركاران اين نشريه كه گويا اخيرا با پا گذاشتن در عرصه مطبوعات استان، مي‌توانستند رقيب بهتر و مهربانتري باشند ادعا كرده‌اند كه در راستاي سياست‌هاي دولت در حمايت از استان‌ها وارد اين عرصه شده‌اند!

اما بدون بررسي و كنكاش پيرامون انگيزه ورود آنها به اين عرصه؛ ماهيت و سابقه فعاليت آنها؛ علت نامگذاري «پارادايس» و ذكر هر روز جمله «كاري از مركز مطالعات منطقه ويژه پارادايس» بر پيشاني نشريه و در ذيل لوگو- در حالي كه هنوز اين منطقه ويژه مجوز نگرفته و مصوب نشده است – و برخي نكاتي ديگر مي‌توان اين پرسش را از دست‌اندركاران ابتكار مطرح كرد كه چرا در ميان 30 استان موجود در كشور دلشان براي يزد به صورت مداوم (و البته به صورت متناوب يك استان ديگر) سوخته است؟ چرا براي استان‌هاي مانند سيستان و بلوچستان كرمان، هرمزگان و حتي اصفهان ويژه‌نامه منتشر نمي‌كنند؟

اينها سوالاتي است كه اميد است مسوولان مربوطه نسبت به آنها پاسخگو باشند.

در همين جا نيز با طرح اين سوالات آغوش باز خود را براي پاسخگويي مسوولان و حتي متوليان مربوطه در ويژه‌نامه ابتكار يا به اصطلاح «ابتكاريزد!»باز كرده‌ايم؟ البته اگر مايل باشند با منطق گفتگو و استدلال پاسخ دهند؟

از متوليان و مسوولان نظارتي و نيز مديران ارشد اين روزنامه وزين در تهران مي‌پرسيم كه آيا انتشار روزانه روزنامه توسط نمايندگي استان آنهم با پسوند يزد مجاز است؟

هر چند براي همكاران محترم خود در روزنامه ابتكار در تهران احترام قائليم و فعاليت آنها در شرايط دشوار كنوني را به ويژه با توجه به مشي و روش مردمي آنها ارج مي‌نهيم اما اميدواريم آنان نيز مصلحت و حيات روزنامه‌اي كشوري را فداي منافع و خواسته‌هاي احيانا غير متناسب با اهداف خود در يك نقطه از كشور نكنند.

اين عزيزان خود بهتر مي‌دانند كه انتشار «ابتكار يزد» با شرايط و مختصات كنوني نه تنها غير قانوني است بلكه به مصلحت اين همكاران زحمت‌كش نيز نمي‌باشد. هر چند مسوولان استاني به دلايلي تاكنون چشم خود را بر روي اين تخلف بسته و برخي نيز در اين آب گل آلود به دنبال صيد ماهي خويش مي باشند.اما اين مسئله پيامد خوبي براي مطبوعات استان نداشته و طبيعي است كه مطبوعات قبل از دفاع از حق ديگران از حق خود دفاع كنند.

منتظر پاسخ معقول، منطقي و منصفانه همه مخاطبان و صاحب‌نظران اين مطلب هستيم و در صورت پي‌بردن به اشتباه خود بر آستان زحمت و محنت آنها در اين دوران سخت در اين عرصه دشوار؛ كم درآمد و پر حاشيه ؛ سر تعظيم و تكريم فرود مي‌آوريم.

گفتني است روابط عمومي استانداري يزد نيز در جوابيه‌اي به برخي خواست‌هاي نامتعارف ابتكار، تاكيد كرده بود اين جريده تافته جدا بافته‌اي از جامعه مطبوعات استان
نيست و بايد خود را ملزم به رعايت قواعد، همچون ساير نشريات محلي بداند.

یزدفردا








  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا